Onderzoek toont verband tussen thuissituatie en schoolloopbaan
De Ware Tijd 18/05/2010
Een onderzoek door twee studenten maatschappelijk werk in Moengo heeft een verband aangetoond tussen de thuissitatie en de schoolprestaties.De uitkomst was voor de betrokkenen uit het onderwijsveld niet opzienbarend, maar de algemene opmerking was: “Wat we al vermoedden, is nu gestaafd met cijfers.”
De studenten Hans van Vuuren en Teun Vermeer deden in opdracht van Stichting Ondersteuning Onderwijs Marowijne (STOOM) en het Zeister Zending Genootschap (ZZG) een onderzoek naar de schoolprestaties van leerlingen op drie lagere scholen in Moengo en omgeving. Met enquêtes, diepte-interviews en gegevens uit de leerlingadministratie kregen de studenten inzicht in prestaties.
Aandeel ouders in schoolsucces
Er werden cijfermatig duidelijke verbanden gelegd tussen bijdrage, houding en opleidingsniveau van de ouders en de schoolprestaties van hun kinderen. Ouders die helpen of toezien op het maken van huiswerk, bevorderen de prestaties. Ook kinderen die veel lezen doen het relatief goed. En ouders die anders dan Nederlands met kun kroost praten, hebben kinderen die slecht presteren. In het algemeen presteren meisjes beter dan jongens. Vermeer zegt dat het opvallend is dat er geen verband werd waargenomen tussen gezinssamenstelling en mate van welvaart in de gezinnen op de schoolresultaten.
De onderzoekers zien in Marowijne ook positieve ontwikkelingen, buiten de thuissituatie om, die de schoolprestaties indirect verbeteren zoals invoering van zorgcoordinatoren op scholen, bijscholing van leerkrachten en de komst van het nucleus centrum te Albina.
Aanbevelingen
Uit het onderzoek zijn aanbevelingen voortgekomen om het lezen te stimuleren en meer aandacht te schenken aan huiswerkbegeleiding, waarbij ouders worden betrokken om erop toe te zien dat huiswerk wordt gemaakt. Om de jongens meer te betrekken werd het voorstel gedaan om bij oudergesprekken vooral de vaders uit te nodigen en hen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden.