Vanuit Moengo deel 14

Dinsdag 7 augustus, het is zo ver, vandaag zal de oplevering van de twee praktijkruimten Hout en Metaal zijn. Na 2 jaar werken tijdens de lessen, werkzaamheden uitvoeren in de middaguren en de vakantie, kunnen de leerlingen en leerkrachten van de Barronschool best trots zijn op dit resultaat. We hadden een programma bedacht voor die dag; inloop, presentaties, officieel lintje doorknippen, rondleiding en hierna wat eten. Om 10 uur begonnen de eerste groepjes binnen te komen in de praktijkruimte hout. BOB (Bureau Onderwijs Binnenland dhr. Eerstelling en dhr. Karwafodi), BNO (Bureau Nijverheids Onderwijs dhr Soetosenojo), Technische dienst van BNO (mevrouw Pallas). Hierna verscheen een delegatie van de Parbode (Surinaams opinieblad) en Hugo den Boer (Krant de Ware Tijd). Ook was het bedrijfsleven aanwezig zoals SWM (Surinaamse Waterleiding Maatschappij), de PAS (Pater Ahlbrinck Stichting) en enkele personen van BHP-Billiton, Moengo Minerals, milieubeheer en vertegenwoordigers van scholen in Marowijne. Allereerst gaf mevrouw Doelkamid uitleg over de situatie van de school vlak na de oorlog. Dit bouwde ze op met de verschillende projecten die hierna zijn gestart op het schoolterrein. Omrastering van Microprojecten, galerij van de Nederlandse Ambassade en het plafond van de gymzaal van Peace corps. Mevrouw Doelkamid sloot haar presentatie af door de projecten van de overheid en STOOM te noemen. Het was mijn beurt te presenteren. Aan de hand van beeldmateriaal liet ik de situatie van de praktijkruimtes zien in 2005. Ik vertelde waarom de renovatie van de praktijkruimtes zo belangrijk zijn voor de Barronschool en STOOM. Leerlingen krijgen werkervaring door hun eigen schoolgebouw te renoveren en de projecten van STOOM worden te groot om dit te blijven coördineren vanuit Nederland. Het stagebureau wordt daarom nu opgezet, die vanuit de Barronschool werkt. De praktijklokalen zijn faciliteiten van het stagebureau evenals straks het documentatiecentrum. Ik vertelde over waarom er nu wordt opgeleverd eerste fase, de elektra, de machines en enkele renovatie werkzaamheden moeten immers nog worden uitgevoerd. We kunnen best trots zijn op het resultaat, want de Barronschool is niet alleen vooruit gegaan met de kwaliteit van de ruimtes maar ook een heleboel zaken tegengekomen waarvan ze hebben geleerd. Het omzetten van ideeën van de docenten in een uitvoerbaar project, het maken van tekeningen, het maken van een begroting en het uiteindelijk werken met de leerlingen. De leerlingen leren tijdens de uitvoering van hun werkzaamheden en uiteindelijk moeten ze ook een bepaalde kwaliteit proberen te leveren.
De praktijkdocent Ajeki vertelde over zijn samenwerking met de leerlingen.
Kees Meershoek had een duidelijke presentatie over zijn project, de voordelen van stagiairs (voor de school en de stagiairs zelf) en de noodzaak van een rapport in een omgeving waarin ook de uitvoering heel belangrijk is.
De vertegenwoordigers van de ministeries van BOB, BNO technische dienst en ook de DC (Districtscommissaris dhr. Sondrejoe) hebben we het woord gegeven om uitspraak te kunnen doen over wat zij kunnen doen voor de Barronschool.
Met het lintje doorknippen, de rondleiding over het schoolterrein en het informeel napraten tijdens het eten kunnen we zeggen ‘een geslaagde oplevering eerste fase’. Nu de rest nog en weer aan het werk!