Vanuit Moengo deel 21
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is: ‘Wit / rood / moe / leuk!’
Woensdag avond met twee nieuwe studenten in Moengo aangekomen. Na een lange vliegreis over Trinidad en Tobago, taxirit in de avond over de Oost-West zijn we om 11 uur thuis. Carine en Loet gaan samen met Jeroen renovatiewerkzaamheden aan de gymzaal uitvoeren van de Barronschool. De volgende twee dagen hebben ze de gymzaal bekeken en wat schema’s opgesteld voor de aankomende periode. Onder de indruk waren ze vooral van de kleedruimtes (slecht) en de gymzaalvloer (kopzorgen). Op zaterdag zou Jeroen komen en zijn we vroeg naar de stad gegaan om even de toerist uit te hangen (verbranden) en weer een rit naar Zanderij en terug te ondernemen (moe). Nu vandaag donderdag zijn we al om 3uur in de middag helemaal uitgeput. Het vele reizen / Jetlag en de nieuwe indrukken breekt ons nu op. Daarnet een presentatie gezien van de drie over de gymzaal. Ze hebben er zin in, een leuke periode gaat komen.
Op maandag is een sponsor langs geweest van het tekenlokaal. Voor deze drie mensen moest ik een overnachting regelen, ze ontvangen, een rondleiding geven en vragen beantwoorden.
Dinsdag hebben we een Workshop / Stakeholders meeting bijgewoond, georganiseerd door STEPS. Een onderzoeksteam heeft in de afgelopen twee maanden diverse gesprekken gevoerd met schoolhoofden., docenten en leerlingen van basisscholen en het voortgezet onderwijs in Marowijne. In de ochtend presenteerde ze enkele van hun verzamelde cijfers. Het doel van het onderzoek is of er drop-outs in Marowijne zijn (zich als zodanig voelen) of deze verder scholing willen en hoe ze bij het bedrijfsleven kunnen worden ondergebracht. Na de presentaties zijn de verschillende stichtingen / schoolhoofden / leerkrachten en vroege schoolverlaters in vijf werkgroepen verdeeld om stellingen uit te werken. De stelling van mijn groep was: ‘de drop-outs zijn moeilijk zichtbaar in de studie omdat ze al een bron van inkomsten hebben’. Deze stelling zou zijn ontstaan omdat tijdens de intake dagen er zich nauwelijks drop-outs hebben aangemeld. Onze groep vond dat o.a. het woord ‘inkomsten’ verkeerd is gebruikt. Met inkomsten kan je jezelf van eten voorzien, misschien enkele mensen uit de omgeving (ouders, broertjes / zusjes) en kan je jezelf ontwikkelen. De gelden die drop-outs krijgen zijn vooral overlevingsgelden, waarvan ze maar net zelf kunnen leven. Ik gebruik nu het woord ‘drop-out’, wat we hadden omschreven als ‘leerling die de school (vervroegd)heeft verlaten, zonder diploma en geen eigen overlevingsgelden kan genereren. Vanaf de basisschool zijn er al enorm veel leerlingen die vervroegd de school verlaten. Dit zijn niet direct drop-outs, want ze kunnen een jaartje tienerzwanger zijn, zich inschrijven in Frans-Guyana of in de stad, zonder dat dit word doorgegeven aan de school.